Een groot verhaal in het kort

Geschiedenis van Einhell SAS

Einhell is een internationaal bedrijf, opgericht in 1964 door Josef Thannhuber met ongeveer 49 vestigingen, meer dan 2070 medewerkers en meer dan 1.032,5 Mln omzet. In 1993 heeft Einhell voor de Benelux landen Einhell Benelux BV opgericht in Gilze (NL). Na een eerste opstartperiode groeide het bedrijf zo snel, dat al snel werd besloten kantoren te openen in Hoogeveen (NL) en Strabroek (BE). In het begin van de 21e eeuw zijn de kantoren uit Hoogeveen en Strabroek samengevoegd naar een nieuw centraal kantoor in Breda (NL), dichtbij de Belgische grens. Vanuit dit kantoor worden alle Nederlandse, Belgische en Luxemburgse klanten bediend. Net voor de de 25e verjaardag van Einhell Benelux is er besloten om met het oog op de toekomst Einhell Benelux en Einhell Frankrijk samen te voegen in een nieuw bedrijf; Einhell SAS. Met dit nieuwe bedrijf, met vestigingen in Parijs (FR) en Breda (NL) is Einhell klaar voor de toekomst!

Einhell SAS Tijdlijn:

  • In 1964 is Einhell in Duitsland begonnen
  • In 1993 is het eerste Benelux geopend
  • Kantoor in Breda, vlakbij de Belgische grens
Onze filosofie: Goede kwaliteits producten met een onverslaanbare prijs- kwaliteit verhouding en een goede service. Dat is waar Einhell voor staat.

Het succes van een familiebedrijf

Geschiedenis van Einhell

Toen Josef Thannhuber in het begin van de zestiger jaren in Duitsland het installatiebedrijf van zijn oom Hans Einhell overnam, had hij nog geen idee van het succesverhaal dat hij op een dag kon schrijven. Vandaag de dag, meer dan 50 jaar later, is Einhell Germany AG één van de internationale spelers binnen de doe-het-zelf branche. Tientallen jaren van hard werk, onuitputtelijke toewijding en zakelijk inzicht hebben zichzelf terugbetaald. Een echte mogelijkmaker!

1964-1967

De start van een succesverhaal

In 1964 was Hans Einhell de eigenaar van een installatiebedrijf in Landau aan de Isar (DE) toen hij zijn neef Josef Thannhuber vroeg zijn bedrijf over te nemen. Niemand had toen enig idee van de consequenties die de overname later zou hebben. Josef reisde in die tijd veel in het buitenland, om zijn handel te leren kennen en meer ervaring op te doen. Want inderdaad, de jonge elektrische engineer die al wereldwijd aan het denken was, had andere plannen voor zijn eigen toekomst dan het bedrijf van zijn oom overnemen.

Toch liet hij zich uiteindelijk overtuigen. Zijn gedrevenheid zorgde er al snel voor dat hij nieuwe ideeën, producten en een visie ontwikkelde voor een snelle doorstart van het bedrijf van zijn oom. Dit is de basis geweest voor het snelle succesverhaal dat tot op de dag van vandaag nog voortduurt. Een belangrijke beslissing uit die tijd is geweest om de bedrijfsnaam van zijn oom te blijven gebruiken. Een naam die nu, een halve eeuw verder, bekend staat als gereedschapsmerk voor (tuin-) gereedschap. Het merk Einhell.

1968-1985

Internationalisering door ondernemersgeest

Van Landau naar de hele wereld - een pionier in globalisering

De eerste succesvolle jaren na de overname van het bedrijf bestonden uit de productie van schakelmateriaal en transformators, en was de basis voor toekomstige succesvolle producten, zoals de eerste productielocatie voor 3-fase verdeelkasten voor op bouwplaatsen, las transformatoren, kabelhaspels en acculaders. De behuizingen waren grotendeels gemaakt van afvalmetaal welke hij opkocht van een nabijgelegen automaker. Al snel breide hij zijn assortiment naast gereedschap en transformators uit met huis en tuin gereedschap en een assortiment bbq's.

Hans Einhell GmbH ervaarde haar eerste tegenslag in 1968, toen een brand het grootste gedeelte van de productielocaties in de as legde. Josef Thannhuber liet zich niet uit het veld slaan, en mede door het harde werk en toewijding van zijn medewerkers slaagde hij erin om binnen 14 dagen de productie weer op te starten.

Toen 1968, het jaar waarin veel gebeurde, tot een einde kwam bepaalde Josef de koers voor de toekomst.

Het bedrijf, toen al een pionier in globalisering opende al snel een productielocatie in Spanje. De oprichter was ook een van de eerste Europese zakenmannen die naar Azië reisde om daar nieuwe productielocaties op te zetten. Contacten welke hij had in Hong Kong, Japan, Taiwan en Thailand zorgden voor de basis van een toekomstgerichte, lange termijn strategie om het bedrijf te transformeren naar een internationaal productie- en handelsbedrijf.

Om een duidelijk verschil te maken tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf is Einhell GmbH gesplitst in een handelsbedrijf met de naam Inhaber Josef Thannhuber GmbH und Co KG, en een productiebedrijf welke verderging onder de naam Hans Einhell GmbH. De daaropvolgende jaren groeide het bedrijf verder uit tot een bedrijf dat producten leverde aan de belangrijkste retailers in Europa en groeide het uit tot de marktleider voor acculaders.

1986-1989

Een scherpe blik op de toekomst om de continuïteit op de lange termijn te waarborgen

Toen Josef Thannhuber in 1964 de juridische vorm van zijn bedrijf koos, kon niemand de snelle groei voorspellen van Hans Einhell GmbH. In de tachtiger jaren, ongeveer 20 jaar nadat het bedrijf ontstond was al snel duidelijk dat de stijgende omzet, de internationale expansie en marktpositie niet meer paste bij een familiebedrijf met beperkte aansprakelijkheid.

In een tijdperk van globalisering, met de constant toenemende groei van investeringen, moest er een geschikte structuur worden gevonden voor het bedrijf. Met zijn vooruitziende blik dacht de oprichter toen al aan het veiligstellen van de toekomst voor de midden en lange termijn voor zijn nog steeds groeiende bedrijf.

Dit heeft ertoe geleid dat het familiebedrijf met beperkte aansprakelijkheid naar de beurs werd gebracht in 1987.

Vanaf nu was Einhell niet alleen goed gestructureerd, maar het behoorde nu ook bij de eerste divisie van Duitse bedrijven.

1990-2003

Interne en wereldwijde politieke veranderingen voor een succesvolle start van de 21e eeuw

Het 25-jarige bestaan van het bedrijf was ook het moment van enkele enorme veranderingen in de geschiedenis welke hebben bijgedragen aan het succes van Einhell AG. De val van de Berlijnse muur, de snel volgende hereniging van Duitsland, het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de economische herstructurering en opening van het Oostblok waren belangrijke mijlpalen voor de economie.

Deze mijlpalen zorgde natuurlijk ook voor nieuwe kansen, welke door Einhell net zoals in het verleden snel werden opgepakt. Maar ook een aantal interne veranderingen werden doorgevoerd in de negentiger jaren: Josef Thannhuber verhuisde van de raad van bestuur naar de raad van commissarissen en plaatste een nieuw management met jongere mensen in de raad van bestuur. Tegelijkertijd ging een aantal senior medewerkers welke al vanaf de oprichting bij het bedrijf betrokken waren met een wel verdiend pensioen.

Er brak een nieuw tijdperk aan en de start van de 21e eeuw verliep soepel, mede door de zorgvuldig overwogen strategie welke eerder was ingezet. Toen Einhell haar 40-jarige bestaan vierde, behaalde het bedrijf het beste bedrijfsresultaat sinds de oprichting.

2004-2015

Internationalisatie en consolidering - Einhell word een werelwijde groep

De economische crisis als een kans om de organisatie en product strategie te herzien.

Na het 40-jarige bestaan ging het Einhell succes verhaal onverminderd door. Omzet en winst bleef stijgen, nieuwe buitenlandse vestigingen werden opgericht en nieuwe markten werden geopend, En toen, precies tijdens de internationale expansie, viel Lehman Brothers om en alles veranderde. De consequenties van het faillisement van Lehmans Brothers leide tot een wereldwijde financiële crisis. 

Ook Einhell kreeg te maken met de uitdagingen welke voortvloeide uit de economische crisis. Door snel te reageren en pro-actief te handelen beschermde Einhell zichzelf. Buitenlandse dochterondernemingen werden samengevoegd en georganiseerd in een strakkere structuur. Nieuwe producten met een nog hogere kwaliteit werden ontwikkeld binnen een nieuw gedefinieerd kern assortiment.

Nieuwe marketingcampagnes zorgde voor de herpositionering van Einhell als merk, en nieuwe internationale markten zoals Zuid-Amerika en Australië werden geopend. Einhell's organisatiestructuur werd ook aangepast en een groot aantal innovatieve management processen werden geïntroduceerd.

Na een halve eeuw Einhell staat de nieuwe slogan van Einhell niet alleen voor de toekomst, maar ook voor het verleden: Einhell, Well done.

2015-2018

Omzetrecord en partnership met BWM i Motorpsort

Einhell herkent al vroeg de grote wens van klanten naar vrijheid en onafhankelijkheid en introduceerde in 2015 het accuplatform Power X-Change dat vandaag de dag zeer succesvol is. In het begin bestond het accusysteem uit een handvol machines, inmiddels bestaat het accusysteem uit meer dan 100 Tools en Tuinmachines die allemaal met dezelfde accu kunnen worden gebruikt.

Deze stap loont: in 2017 herpositioneert het bedrijf zich en doorbreekt het voor het eerst de grens van 500 miljoen euro omzet als krachtige mogelijkmaker. Dit record werd gevierd met een spetterend feest in de zomer van 2018.

Om de naamsbekendheid en het merkimago - ook internationaal - nog verder te vergroten en het belang van innovatie en accutechnologie voor het bedrijf te onderstrepen, presenteert Einhell zich met trots als de nieuwe "Main-Partner" van het BMW i Motorsport team in het ABB FIA Formule E kampioenschap van het seizoen 2018/2019.

2019

55 jaar Einhell en opening "Einhell Welt"

De "Einhell Welt" wordt geopend ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van het bedrijf. Met een ultramoderne showroom voor het veelzijdige productassortiment, demonstratiewerkplaatsen en trainingsruimten biedt het nieuwe gebouw met 1700 m² meer ruimte voor toekomstige bezoekers die zichzelf willen overtuigen van de productinnovaties van Einhell tijdens intensieve praktijktesten. Daarnaast bieden lichte, open kantoor- en vergaderruimten het gestaag groeiende aantal medewerkers op de locatie nieuwe ruimtes voor flexibel en cross-functioneel werken.

Om nog beter te kunnen voldoen aan de groeiende eisen van een steeds meer gedigitaliseerde wereld, besluit Einhell in 2019 nog meer belang te hechten aan het strategisch beleid van de digitale organisatie van de Einhell Groep. Met de benoeming van Dr. Christoph Urban in 2019 tot lid van de Raad van Bestuur op het gebied van IT en digitalisering wordt er ingezet op de nieuwe divisie "Digital Organization" en de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de internationale servicestructuren binnen de Einhell Groep.